Varför är det så ont om T?


Ikväll är en bra kväll, jag är lycklig. Och detta på grund av en så banal sak som att jag drack en kopp med mycket bra och gott te på café tidigare idag. På Café Karma i Kungsbacka vet de tydligen hur man gör gott te, vilket tyvärr är alltför sällsynt, nämligen:

 

Te 31. Ta en stooor mugg (små fjuttiga kaffekoppar går fetbort).
2. Fyll tekulan max till hälften (det måste få plats att svälla och vattnet måste kunna komma åt ordentligt).
3. Låt inget bôs ligga emellan när du stänger tekulan (utläckta teblad vill man inte få i munnen).
4. Lägg i tekulan först och häll sedan på vattnet (vattnet får inte hinna svalna och man vill ha turbulens för styrkans skull).
5. Ha riktigt hett vatten (annars blir teet blaskigt), (gäller svart te).
6. Häll på rikligt med vatten, men inte för mycket (om kunden vill ha mycket mjölk i - översvämning är besvärligt).
7. Gör detta innan du tar betalt, så hinner teet dra tillräckligt länge (svagt te = usch).

Enda missen var att jag lyckades synka med en spädbarnskör, men det finns ju värre saker än så som kan gå fel. Jag undrar dock: Varför är det så ont om caféer som kan konsten att göra bra svart te?






Kommentarer
Postat av: camilla

Åh, så sant! Jag var och fikade för nån vecka sedan på café Bakgården (ett dokumenterat väldigt familjärt och trevligt, gott, billigt café i Borås). Men de kan inte göra te. Till och med en av de trevliga familjära ägarna blev förvånade, och intresserade måste tilläggas, när vi höll en liten improviserad te-kurs där och då. -Jaha, är det så viktigt att ha i tekulan innan man häller på vattnet. JA!

2009-10-19 @ 12:48:32
Postat av: Lena

JAAA!! Visst är det så. :-)

Kul att se dej här Camilla!

2009-10-19 @ 16:41:52
URL: http://artefakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0