Många nyanser av brunt


Häromveckan var jag ute och for i snöovädret. Jag älskar att köra bil men när jag kör ensam måste jag pausa varje halvtimma för att inte somna vid ratten. Helst vill jag ha nån ”tjôtrôv” bredvid mig som håller mig pigg och alert. Långpendling är INTE min grej…

Hur som helst hade jag tapet-workshops med blivande målare på De la Gardiegymnasiet i Lidköping – vansinnigt roligt, spännande och inspirerande. (Detta kommer jag att snacka lite mer om längre fram.) Alltså fixade jag bil och packade den full med tapetprover och gav mig iväg. Tre av fyra resor, i båda riktningarna, lyckades jag bli hungrig och fikasugen i precis samma faggor, i Naumtrakten närmare bestämt, strax söder om Vara. ”Vara Värdshus” verkar ha fattat grejen helt enkelt. Ett tämligen övergivet klassiskt motell med tillhörande restaurang , butik och obligatoriska bensinpumpar. Sunkig inredning, sunkigt klientel, men käck och trevlig personal och mättande mat… Den krispiga panerade fisken var så där krispig, men jag blev mätt och lycklig. Det brukade förr fascinerande mig att dessa ställen lyckas överleva, men nu förstår jag precis! De finns där när man behöver dem och de krånglar inte till det med tjusig inredning och poetisk meny. Mat helt enkelt. Rakt upp och ner. TV, tidning, sällskap om man vill, en sängplats om man behöver.

Nåväl, jag kunde tillfredsställa mitt desperata behov av vila, mat och ny energi. Pigg som en lärka körde jag vidare, för att pausa igen en stund senare…

 

Mysfaktor...

Foto: Lena Grön.

I Naum fick jag tyvärr inte fram kameran, utan bilden är tagen hos deras precis lika sunkiga konkurrenter, bara några kilometer norrut.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Victoria Qvarnström

Snygga saltkar. 90-tal va? Säkert att du inte snodde ett par med hem?

2010-02-20 @ 16:10:56
URL: http://tankarilosvikt.wordpress.com/
Postat av: Lena Grön.

Visst är det fantastiska! Kan va 1990-tal men jag tror mer på halvtidigt 2000-tal. Extremt ofunktionella, särskilt fatet som inte direkt fick själva karen att stå stabilare. :-D Jag lyckades dock stå emot frestelsen...

2010-02-20 @ 16:43:10
URL: http://artefakt.blogg.se/
Postat av: Victoria Qvarnström

Fatet passar ju inte alls. De ska ju sitta som pusselbitar i varandra. Vad tänkte designern på?

2010-02-20 @ 19:37:57
URL: http://tankarilosvikt.wordpress.com/
Postat av: Mattias Rickardsson

Jisses vilken gaggig disajner, som lyckas glömma hur detalj 1 och 2 fungerar när det är dax att formgiva detalj 3 i trepacket.

Men... visst är det juste att även rakt-på-sak-restauranger har sitt rättfärdigande. Och Naum är en favorit bland de konstiga ortnamnen. :-)

2010-02-20 @ 21:31:06
Postat av: jonas schmidt

Jo, det lustiga är ju att 1700 km nästan rakt söderut står samma ströare... Nästan kusligt!

Har detta med globaliseringen att göra, eller IKEA?

Eller är det samma sak.

2010-02-20 @ 22:59:14
URL: http://forvirrs.blogspot.com/
Postat av: Lena Grön.

Haha, menar du att du har ett par av just dessa uuuundööörbara ströare mitt framför dig, Jonas? Man undrar ju vem som är skyldig. Det kan vara Ikea, men känns ändå inte som deras grej. Vad jag minns var de helt anonyma. Typiskt feg tillverkare.

Naum, Vedum, Fåglum osv - måmha fina namn.

2010-02-21 @ 09:20:47
URL: http://artefakt.blogg.se/
Postat av: js

Nja, inte hemma precis, men skulle nästan kunna va med tanken på Nadines smak...

Men dom står på en restaurang här nere, vågar dock inte fråga vart dom är köpta. Personalen ser alltid grymt sur ut - till skillnad från i Vacum eller vad det hette...

2010-02-21 @ 11:31:08
URL: http://forvirrs.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0