Semlalalalala


Jag gissar att jag gjort mig känd för att vara kräsen i cafésammanhang, men privat är jag långt ifrån kräsen. Jag äter och dricker i princip vad som helst (utom svartsoppa) men när jag betalar till exempel 25 spänn för en kopp te tycker jag att det bör hålla en viss standard. Tidigare idag (eller snarare igår) var jag en sväng i Alingsås och då måste man naturligtvis fika. Alingsås är ju känt för sina många caféer och normalt brukar jag föredra de lite äldre och "sunkigare" arbetarfiken, men idag gled jag in på ett av de "nya", Classic Coffee House. Det har förvisso funnits sen slutet av 1990-talet men i jämförelse med till exempel Götas som funnits minst sen slutet av 1930-talet så är det fortfarande nytt… (Götas galonsoffor är från ca 1939 åtminstone!) Ett väldigt mysigt ställe, dock med en liten känsla av Göteborgsfik à la Vasagatan, OCH: de bakar sina egna semmelbullar! Så galet gott, inte den typiska bageri - och konditorismaken utan saftigt och fluffigt och en helt annan smak.

När jag var liten tyckte jag ju så klart inte om hembakta semlor - eftersom min mamma var duktig och bakade, saftade och syltade etcetera så tyckte jag ju naturligtvis att allt färdigköpt var mycket godare. Som tur var lärde jag mig att uppskatta allt hemgjort igen i 30-årsåldern... Bättre sent än aldrig. Nåväl, egentligen älskar jag ALLA semlor (förutom dem där de hade bytt ut mandlarna i mandelmassan mot hasselnötter som jag inte tål...) men hembakta är helt klart i en klass för sig. (Om man nu kan kalla dessa "hembakta".) Mmmm! Nu tänker säkert en del av er "Semlor, fortfarande? Usch!!" Men, nej: Jag tröttnar aldrig på semlor (eller glögg, eller kräftor eller annan säsongsmat och -dryck) och tänker fortsätta äta dem fram till påsk, MEN jag blir upprörd när jag hittar "Halloween-semlor" på Ica Focus...


Café

Här borde jag naturligtvis ha en bild på nämnda semla, men den var så god så alla tankar på kameror var plötsligt som bortblåsta...
Foto: Lena Grön.






Kommentarer
Postat av: Victoria

Hann du inte knäppa en bild innan munnen hade ätit upp hela alltet? Då var den säkert god. ;-)

2010-03-09 @ 00:32:02
URL: http://tankarilosvikt.wordpress.com/
Postat av: Lena Grön.

Jajemen! Du skulle varit med!

2010-03-09 @ 10:15:40
URL: http://artefakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0