Slånbärssirap


I morse undrade jag först om jag fått loppbett på låren, men mindes sen slånbärsutflykten igår. Jag var faktiskt ute i rätt tid, efter första frosten, men det var tydligen en hel hop andra som varit där innan - aja baja! - och länsat! Det var väldigt nertrampat runt buskarna vid ”mitt” ställe och väldigt avplockat, men tittar man högt och lågt och inuti och framför allt under, så finns det. Jag fick ihop så det räckte att göra detta godis – men blev också rejält stucken. Taggarna är sylvassa och jag undrar om de inte har hullingar också. Tänkte i alla fall att det nog var slånbärstaggar i Jesu törnekrona.


Slånbärfrostnupna slånbär

enkelt rödvin

farin


1. Skölj bären, lägg dem i en glasburk med tättslutande lock och fyll på med så mycket vin att det täcker ordentligt.

2. Låt stå i rumstemperatur ungefär en vecka. Skaka burken lite då och då.

3. Sila av vätskan, mät och häll i en kastrull. Tillsätt lika mycket farin som den uppmätta vätskan och låt det smälta under långsam svag uppvärmning. Fyll på flaska.


Vinner på att lagras ett par månader. Håller lääänge – om man kan låta bli den. God på glass och andra efterrätter, jättebra i såser där man vill ha lite sötma med karaktär, speciellt till viltkött.

/ Sigbritt Ernald


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0