Novemberkoma och orange plast


Efter en smula novemberkoma och massvis med jobb är jag tillbaks i bloggosfären! Förhoppningsvis med en hel del recensioner av caféer (te har verkligen blivit en hang-up) och kanske lite najsa shoppingtips med mera. Jag måste säga att det finns guldkorn runt om i landet på den fronten, särskilt second hand. Spana gärna i in Misoui i Linköping, Vinden i Alingsås och PK Loppmarknad i Lidköping. Vid Redbergsplatsen i Göteborg finns en butik som jag länge varit nyfiken på men inte lyckats besöka på grund av deras luriga öppettider. Varje gång jag kollar i skyltfönstret blir jag alldeles lycklig av alla underbara orange plastgrejer från 60/70-talet!

Innan jag återkopplar till mitt gamla inlägg om färglära längre fram, vill jag fråga er om vad ni upplever som en kall respektive varm blå. Generellt brukar man ju anse att blått är en kall färg, men det finns ju varmare och kallare nyanser. Kommentera gärna!
På återseende!



blau



Kommentarer
Postat av: Meta

Hej

Mitt favoämne!! Eftersom jag färgar och jobbar med textil i mina mattor som jag väver, grunnar jag fram och tillbaka hur vissa tyger hänger ihop. Också att det faktiskt skiljer sig markant i färgupplevelse i en färdig matta som innehåller både - som jag också kallar det - varma och kalla blåa nyanser. En kallblå vill gärna "hoppa" ut och stå för sig själv medan en "varmblå" sjunker in och blir tyngre. I ditt färgprov tyckre jag att de två "grönblå" färgerna till vänster är varma och de tre "rödblåa" är kalla. I naturen fungerar dessa färger utmärkt men i textilt är det svårt att kombinera dem men jag envisas med att försöka. Några bilder på blåa mattor på min blogg visar mina försök och resultat.

Hej och hälsningar från Meta

2009-12-16 @ 11:17:53
URL: http://inspir-meta.blogspot.com/
Postat av: Måns

Plastgrejjer i orange från 70-talet är fina!

2009-12-18 @ 00:19:14
URL: http://bergodalbana.blogspot.com
Postat av: Lena

Hej Meta!

Kul att du hittade hit! Kul att du gör trasmattor! jag älskar trasmattor och längtar enormt efter att väva igen. Kul att du också uppfattar grönblått som varmt och rödblått som kallt. Gängse uppfattning är ju tvärtom men jag tycker precis som du.

Färgers olikheter framhävs ju när man lägger dem bredvid varandra. Det gäller att jobba med små små skillnader och låta färgerna själva göra jobbet. :-)

2009-12-21 @ 11:43:09
URL: http://artefakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0