Tvivelaktig nattamat

 

PölsaEfter en intensiv helg med bokmässa, höstfest och soffbyte blir jag en smula sugen på lite klassisk nattamat. "En liten Jansson" kanske. Men så här kring midnatt är det ju inget jag tänker ställa mig i köket och slänga ihop på en höft. Det lär bli ännu en knäckemacka med leverpastej. För några år sedan när jag var lite kvällssugen och längtade efter fett, salt och kött (!) tänkte jag kalasa på en burk klassisk härlig norrlandspölsa. Förfärligt gott trots eventuellt tvivelaktiga ingredienser. Särskilt med lite stekt potatis, stekt ägg, inlagda rödbetor och massvis med timjan.

I min värld är rödbetorna fullständigt oumbärliga, så när jag upptäckte att de var slut blev jag en smula förtvivlad. Burken var redan öppnad och jag var galet sugen. Lingonsylten var också slut, ättiksgurkan smakade ingenting ihop med pölsan... Pesto borde funka, tänkte jag! Vissa talar om att en del smaker "gifter sig med varandra" - i det här fallet var det omedelbar skilsmässa! Helt ärligt talat var det det läskigaste jag nånsin smakat. Jag vet inte riktigt vad som hände, men det enda jag kan säga var att det smakade kräks. Spya. Det var bannemej äckligare än både sur haj och svartsoppa. Gör ALDRIG om mitt misstag! Vilken är den läskigaste smakkombination ni har råkat ut för?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0