Frossa lagom


”Alla” vet ju ”allt” om farliga, farliga kolhydrater och socker, men att även stärkelse och cellulosa (kostfibrer) är kolhydrater är det få som verkar medvetna om. Cellulosa ger ingen energi, men stärkelse ger massvis och det är den vanligaste kolhydraten i vår mat. Stärkelse hittar vi i potatis, ris, vetemjöl etc. Somliga propagerar ju för att man helt och hållet ska utesluta kolhydrater ur sin kost, vilket jag personligen anser är helt galet. Jag tycker dock å andra sidan att det är fullständigt vansinne att äta så mycket kolhydrater som en ”vanlig person” normalt gör. Det KAN inte ha varit ett av människans största misstag att börja samla fröer från vete och andra gräsväxter. Att börja förädla dessa fröer och växter in absurdum var dock kanske en smula korkat. Nu proppar vi i oss ”tomma kalorier” i form av vitt socker, vitt mjöl och vitt ris. Men det är väl ganska typiskt för ”den civiliserade människan” att inte stilla sig och bara vara nöjd, utan att alltid vilja driva saker och ting till sin spets. Men vi människor glömmer så lätt att fundera över konsekvenserna…

 

Vad äter Du en vanlig dag?

Frukost: rostat bröd med ost, fruktyoghurt med cornflakes och te med mjölk.

Förmiddagsfika: kaffe och bulle.

Lunch: pasta med en gräddig sås med bacon och svamp, lättöl att dricka och sen en latte.

Eftermiddagsfika: kaffe och banan.

Middag: pannkakor och mjölk.

Kvällsfika: en ostmacka och te med mjölk vid datorn eller teven.

 

Mjölmat och mejerivaror. Kolhydrater en masse. VITT mjöl, vitt socker och en hel del proteiner. Dock en fin liten banan, men den är ju också ganska kolhydratstinn… Var tog vitaminerna och fibrerna vägen??? Frukt och grönsaker liksom, och kanske lite nötter och olivolja och annat snällt fett. Och sen tror den stackars människan att den bråkiga magen beror på stress. Jag tror på ”kostcirkeln 2.0”. Allt ska vara med, men i LAGOM mängd. Ät med hjärnan och älska din mage!

 

Kostcirkel för förkylda...

Kostcirkel för förkylda. Foto: Lena Grön.

 

 

 



Kommentarer
Postat av: Mattias Rickardsson

Fasen vad du dricker mjölk, flicka lilla! Sån mjölkkonsument har jag inte varit sen barnsben. Idag gick jag ifrån affären utan den tilltänkta mjölken eftersom den barra hade två dagar kvar innan den börjar bli dålig, och jag behöver ett paket som håller sig veckan ut.



Men över till kostcirklar och matpyramider och allsköns kostråd dådå:



Vad jag efterlyser är tidsperspektivet - visst ska man äta varierat, men måste VARJE måltid innehålla massor av olika ämnen? Måste man ens ha i sig de ämnena varje dag?



Vissa saker är vattenlösliga och dräneras hyfsat snabbt ur kroppen, andra lagras på andra sätt. Behoven & upptaget av ämnena varierar, bl a både av sina egna och varandras mängder i maten. Det skulle inte förvåna mig om de flesta mineraler och vitaminer inte alls behöver intas varje dag. Kanske är en salladsöverdos i veckan fullgott för många av dem. Groddarna är godast när de är färska, kanske är det lika bra att äta upp dem allihop på ett par dar och sen vänta groddlöst i fem dar på att nästa laddning blivit klar. Kanske duger det jättebra med frukostar av bara en grötportion och en kopp te, medans man får i sig de flesta nyttigheterna på annat håll. Och så vidare. Vad tros?



En kostcirkel som påstår att man ska ha alla femtioelva sorters mat i varje mål är bara ett effektivt sätt att göra folk misslyckade - och det mår ju ingen bättre av. :-)



PS: Det senaste jag hörde om vitlök var att det knappt hjälper mot förkylning... men man hör ju så mycket. DS.

2010-03-09 @ 00:56:10
Postat av: Lena Grön.

Hej Mattias!



Kul med ett låååångt svar!

Nejnej, det är inte jag som dricker så mycket mjölk. Det var snarare ett exempel på hur det nog ser ut för många, och nästan såg ut för mej fram till häromåret. Nu kör jag laktosfritt för säkerhets skull eftersom magen inte pallade med så mycket laktos - jag dricker inte mjölk bart men har en himla massa mjölk i de typ 5-6 koppar te jag dricker dagligen...

Det galna är att mjölk direkt från kossan innehåller enzymet laktas som bryter ner laktos, men förädlingsprocessen tar bort laktaset. Så efter förädlingsprocessen får de typ tillsätta nytt laktas. Knasigt! (Jag kanske borde ha en mjölkko på balkongen? "Nygjord" mjölk är underbart gott!)



Sen jag skrev detta inlägg har jag insett att jag förmodligen lider av stressmage (IBS, colon irritabile etc) "trots allt" eftersom det tydligen är mycket vanligt att reagera på just vetemjöl, mjölk och även potatis. Men jag tror ändå att folk med friska magar inte mår bra i längden av dessa mängder vetemjöl och mjölk.



Så den klassiska svenska "bondekosten" bestående av bröd, mjölk och potatis kanske inte är så mycket att hänga i julgranen. Ät mer "sovel" och frossa i de "lyxiga" frukterna!



Ett par intressanta länkar i sammanhanget:

http://www.allergimat.com/dietist.asp?id=1886

och

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article6818799.ab



/ Lena

2010-03-23 @ 18:18:50
URL: http://artefakt.blogg.se/
Postat av: Lena Grön.

Och mer svar på dina frågorm Mattias:



Nej, jag tror inte heller att varje målitd måste innehålla ALLT från kostcirkeln eller att man måste äta ALLT från kostcirkeln varje dag. Men jag tror ändå att en välbalanserad kost där hela kostcirkeln får vara med åtminstone utspritt över veckan är bra. Bara fisk en dag, bara bröd en dag, bara smör en dag - njaäe... Dock tror jag nog att man behöver vissa saker varje dag - till exempel vitaminer och vissa mineraler etc.



Och när det gäller vitlök så hävdar jag ingenting alls. Jag tyckte bara det var en bra bildtext! ;-)



/ Lena

2010-03-23 @ 18:23:10
URL: http://artefakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0