Varför ska det vara lätt när det kan vara svårt?


… det tycks vara mitt livs motto. Men jag är inte bitter… Jag har valt att ägna mig åt det mest komplicerade som finns. Inte hjärnkirurgi, kärnfysik eller lindans. Mitt jobb är lite mer jordnära. Du och jag gör det varje dag, men med varierande resultat på lyckad-skalan: att paketera kommunikation.


It takes two to tango
Det är precis det som ställer till det. Att dansa är svårt nog, men att vara två? Huvaligen! Dans är en form av kommunikation och pardans höjer svårighetsgraden markant. Det är upplagt för missförstånd, förlorade pengar och tappade sugar. Varje dag är det dags att bjuda upp till en ny utmaning.

Budskap ska fram, kosta vad det kosta vill ibland. Det finns olika slags kommunikation och de fungerar på lite olika sätt. Det som förenar dem är att någon vill dig något. Information ska nå fram till mottagaren utan brus. När mottagaren har tagit emot budskapet och förstått det är det mission accomplished, cirkeln är sluten. Ett lyckat reklambudskap är däremot som en avbruten cirkel, du ska uppfatta tillräckligt för att bli intresserad - eller irriterad - men inte så pass att du har hajat hela grejen. Reklam vill väcka nyfikenhet, att processa budskapet, fun-

dera och handla. Journalistiken är ofta en kombination av dessa två varianter, bra journalistik informerar, väcker debatt och dröjer kvar.

Lyckad kommunikation handlar både om vad du säger och hur du säger det. Som journalist, copywriter, researcher och informatör har jag lärt mig en del om vikten av att formge kommu-

nikation: Paketeringen. Jag har förmånen att jobba med det jag är mest nyfiken på: design, arkitektur, inredning, musik, mat, miljö, teknik och politik. För mig är det en ny dans varje dag.

 

/ Anders Örtegren

 

 

Foto: Anders Örtegren

 

 

 



Kommentarer
Postat av: Sanna

svar Javisst var det gulligt! Dom hade mycket fina kläder där. Skulle lätt kunna shoppa hela budgeten på den sidan ;) haha...

2010-02-11 @ 18:39:24
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: M

SV; haha joo jag skulle själv aldrig klippa av mig allt på en gång, men hon var så illa tvungen. Är du oxå frisör? :)

2010-02-11 @ 18:59:23
URL: http://madds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0