Mmmm, te


Häromdan var jag på jobbintervju och kände mig på klassiskt vis som en ursketen wettex-
trasa efteråt. Det enda som hjälper då är en kopp te och en chokladboll! Jag slank in på caféet Brunos här i Göteborg och blev återigen positivt överraskad på te-fronten. Jag har bestämt mig för att inte vara krånglig och be dem göra på "rätt" sätt, utan helt enkelt bara se vad som händer som nån sorts statistisk undersökning. Och de gjorde RÄTT! Blev så där fånigt glad som bara nördar kan bli. Fick min chokladbloll och njöt av mitt te och den sköna stämningen på caféet. Trots mycket folk och väldigt trångt bakom disken var tjejerna som jobbar där trevliga och tålmodiga med både kunderna och varandra. De utstrålade helt enkelt sympati. Gud, så mycket det gör för stämningen och trivseln! Tyvärr har de ingen hemsida att länka till men de finns på Postgatan 33, mellan Nordstan och Kronhuset ungefär. Gå dit!




Kommentarer
Postat av: Inspirera Mera

Känner igen den känslan. Hoppas det gick bra på intervjun!



Svar: Den gula brickan förgyller köket. Blir glad bara jag ser på den :) Kram Sandra

2009-10-26 @ 07:35:00
URL: http://inspireramera.se
Postat av: Fina

Kul att läsa din blogg och te känns relevant just nu här i Kina. Fast det är inte grönt te av superior quality du bloggar om antar jag.

(Önskar jag vore en större teälskare, men sorgligt nog är det fortfarande kaffe som regerar.)



Gillar också det faktum att du inte använder dig av Blogspot för det tillsammans med Twitter, Facebook, Youtube och en massa Googlefunktioner är oåtkomliga här. Synd att dom ska vara så rädda, jag menar dom är ju så många...

2009-10-29 @ 13:21:12
URL: http://www.finaholmqvist.com
Postat av: månica

det finns olika bryggsätt för olika teer;

grönt te skall ha kokt vatten som svalnat till under 90 grader, det blir beskt annars. rött te vill ha annan temperatur, men är å andra sidan gott och drickbart även kallt.

och vitt te och örtte.. svart te dricker jag nästan aldrig.



men visst skulle det vara roligt om det kunde växa fram tesalonger, där te bryggandet har status, att det är kunskap och hantverk.

2010-01-20 @ 10:41:34
URL: http://www.manicazander.se
Postat av: Lena

Exakt, Månkan!

Själv dricker jag nästan bara svart te (men just nu står en kopp grönt te och drar, gjort på drygt 80-gradigt vatten). Svart te ska ju göras på vatten som just har kokat upp. Det svalnar fort, efter bara 2-3 minuter är det inte ens 90 grader längre vilket ger ett riktigt blaskigt och tråkigt te. :-( Många caféer låter ju tevattnet stå och svalnda medan de tar betalt etc. Katastrof!

I ett tidigare inlägg skrev jag lite om hur man gör just svart te:

http://artefakt.blogg.se/2009/october/varfor-ar-det-sa-ont-om-t.html

Tack för din kommentar!! :-)

2010-01-20 @ 11:10:51
URL: http://artefakt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0